Правильне мовлення на кінчиках пальців

Розвиток м’язів рук, кисті і самих пальців, їх узгоджена і цілеспрямована робота сприяють повноцінному формуванню мовлення. Цікавим є той факт, що чим кращий у дитини моторний розвиток, тим повноцінніше формується її мовлення та мислення. Саме тому проведення спеціальних ігор і вправ є невід’ємною частиною ігор-занять з удосконалення мовлення, адже часто проводяться під віршований супровід. Крім того, ігри та вправи з розвитку ручної (м’язи рук) та дрібної (м’язи пальців) моторики створюють сприятливий емоційний фон, удосконалюють уміння слухати і розуміти зміст віршованих мініатюр, відчувати їх ритм, підвищують мовленнєву активність, сприяють покращенню координації рухів, які настільки важливі під час формування навичок письма, малювання, ліплення, роботи з папером, вишивання тощо.

Вправи доцільно виконувати то однією, то іншою рукою, а потім обома руками одночасно. Час проведення не обмежується. Головне, щоб не було жодного примусу і дитина відчувала радість від спільних занять з вами.

Пропонуємо окремі зразки вправ:
🐌 «Равлик» − праву руку покласти на стіл долонею донизу. Пальці зібрати в пучку; вказівний і середній випрямити, піднявши вгору, широко розвести, утворюючи ріжки.
🌞 «Сонячні промінці» − руки підняти вгору, схрестити над головою, пальці широко розчепірити.
🐻 «Ведмежа лізе на дерево» − лікоть правої руки поставити на стіл, широко розчепірити пальці, утворюючи дерево. Обхопивши «стовбур» вказівним і великим пальцями лівої руки, поперемінно рухати ними, піднімаючись вгору.
🏠 «Дах» − поставити прямі руки на лікті на відстані одна від одної. Нахилити долоні так, щоб зведені пальці обох рук з’єдналися.
🌱 «Пуп’янок» − повільно стискати і розкривати кулачок.
🍯 «Глечик» − руку стиснути в кулак, трохи напіввідкривши його вгорі.
🐭 «Мишка в нірці» − сховати великий палець, затиснувши його в кулачок.
✨ «Салют» − збирати пальці у пучку, різко розкривати її.
🐣 «Гніздечко» − пальці обох рук стиснути. З’єднати округлені напівзігнуті долоні, утворюючи пригорщу.
⛺️ «Барліг» − спиратися на стіл якомога ширше розведеними прямими (напівзігнутими) пальцями.
🌧 «Дощик» − вільно поперемінно барабанити пальцями по столу у повільному, а потім прискореному темпі.
🐝 «Бджолиний рій» − пальці стиснути в кулачок. Випрямленим вгору вказівним пальцем робити колові рухи над головою.
👥 «Співрозмовники» − пальці обох рук зібрати у кулачки. Великі пальці підняти та поперемінно ворушити ними.
🚪 «Ворота» − поставити руки зі зведеними пальцями на ребро долонями до себе. «Закрити ворота», з’єднавши кінчики пальців.
😎 «Окуляри» − руки зігнути у ліктях. Пальці стиснути. Великий і вказівний пальці обох рук з’єднати в кільця (скельця). Кільця з’єднати.
📦 «Стіл» − зібрати в кулак праву долоню. Горизонтально покласти на неї випрямлену ліву.
📦 «Стілець» − зібрати в кулак праву долоню. Притиснути до неї вертикально розташовану ліву пальцями вгору.
🐇 «Зайчик» − зібрати пальці в пучку. Вказівний і середній випрямити та розвести в сторони (вушка).
🐕 «Собачка» − кінчики великого, середнього та безіменного пальців зібрати в пучку, вільний вказівний і мізинець злегка зігнути (вушка).
🌲 «Ялинка» − розчепірені пальці обох рук горизонтально розташованих долонь вільно переплести. Підняти вгору зведені вказівні пальці, притиснувши до них великі.
🐈 «Кішка» − зібрати пальці в пучку. Середній та безіменний притиснути зігнутим великим пальцем до долоні (мордочка). Мізинець і вказівний витягнути вгору (вушка).

Самомасаж пальців рук (колові рухи), масаж з використанням різних предметів («перетирання» долонями ребристих олівців, шишок, ґудзиків), зав’язування шнурків на взутті, робота з трафаретами тощо також сприяє активізації м’язів ручної та дрібної моторики.

Слід пам’ятати: якщо у дитини спостерігається моторна незграбність, у неї поганий почерк, їй важко утримувати в руці ручку чи олівець, виконувати запропоновані вправи, доцільно звернутися за консультацією до вчителя-логопеда та лікаря-невропатолога.

Автор: Юлія Рібцун, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник
відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України